Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Sympozjum dla biegłych

Data publikacji 23.09.2016

W dniach 15-17 września br. w Pszczynie odbyło się III Sympozjum „Wypadki drogowe w praktyce biegłych”, zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Biegłych Sądowych do Spraw Wypadków Drogowych pod patronatem naukowym Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie i medialnym „Polskiego Trakera”, miesięcznika „Transportu drogowego i spedycji”.

     Tematem przewodnim sympozjum były wypadki drogowe z udziałem ciężkich pojazdów, pojazdów członowych i autobusów. Na lotnisku w Kaniowie realizowane były pokazy, testy i badania z wykorzystaniem pojazdów członowych, autobusów miejskich jednoczłonowych i przegubowych, samochodu dostawczego VW T6. W przygotowaniach i realizacji badań oraz w jazdach testowych (jako kierująca ciągnikiem siodłowym z naczepą) brała udział st. asp. Jolanta Zawałeń – młodszy wykładowca Zakładu Szkoleń Specjalnych Centrum Szkolenia Policji.

     Próby drogowe dotyczyły dynamiki ruchu: ekstremalnego rozpędzania oraz hamowania na torze prostoliniowym i na łuku. Aparaturę pomiarową udostępnił Instytut Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej i firma CYBID.

     Polskie przedstawicielstwo firmy Mercedes-Benz Trucks, z siedzibą w Warszawie, we współpracy z krakowskim dealerem samochodów ciężarowych tej marki (Zasada Automotive) zorganizowało dla uczestników sympozjum krótkie szkolenie z zakresu komputerowej diagnostyki pojazdów ciężarowych (ciągnika siodłowego) oraz najnowszych systemów bezpieczeństwa czynnego pojazdów Mercedes-Benz. Uczestnicy spotkania brali czynny udział w badaniach widoczności i bezpośrednio przez szyby pojazdu z miejsca kierowcy w lusterkach, a także w subiektywnej ocenie intensywności hamowania autobusu miejskiego. Mieli również możliwość kierowania ciągnikiem siodłowym z naczepą oraz autobusem 12-to metrowym lub przegubowym.

Tekst i zdjęcia: st. asp. Jolanta Zawałeń/ZSS

  • Głowica Correvit firmy Corrsys (model SC-E) do pomiaru prędkości wzdłużnej i poprzecznej pojazdu, umieszczona na zbiorniku paliwa ciągnika siodłowego Volvo FH500 #1
  • Moduł pomiarowy urządzenia pomiarowego umożliwiającego pomiar 3 przyspieszeń i 3 prędkości kątowych względem 3 wzajemnie prostopadłych osi układu współrzędnych #1
  • Głowica Correvitfirmy Corrsys (model SC-E) do pomiaru prędkości wzdłużnej i poprzecznej pojazdu, umieszczona na zbiorniku paliwa ciągnika siodłowego Volvo FH500. #1
  • Przykładowy widok w lusterku wstecznym obszaru obok ciągnika siodłowego z naczepą i za naczepą #1
Powrót na górę strony